Tilvenning

Tilvenning i Áltta siida barnehage. For å få til en god og trygg tilvenning og tilknytning for både foreldre og barn bruker vi en foreldreaktiv tilvenning

Kort om tilvenning

• Foreldre oppfordres til å besøke barnehagen jevnlig sammen med barnet før oppstart. Bruk gjerne bruke uteområdet også utenfor åpningstider.
  • Vi legger av 5 dager til tilvenning for de minste barna. Alle barn får en primærkontakt som blir den første personen barnet knytter seg til i barnehagen.
  • Ved oppstart er foreldre til stede sammen med barnet i minimum 3 hele dager. Tett dialog med primærkontakten er viktig for å kunne avgjøre om hvilke behov barnet har for å ha foreldre tilstede utover tilvenningsperioden.
  • Foreldre deltar selv aktivt i praktiske oppgaver i barnehagen, og har hovedansvaret for barnet i lek, stell og måltid så lenge de er tilstede.
  • Kontaktpersonen fra barnehagen er i nærheten og nærmer seg barnet på en naturlig måte på barnets premisser.
  • Oppstarts samtale med kontaktperson og/eller pedagogisk leder
  • Tilvenningsplan sendes foresatte i god tid før oppstart